eAutocare.ro - primul website din Romania dedicat autocarelor, din 2009

Elementele de siguranta ale autocarelor


Discutiile despre siguranta oferita de mijloacele de transport au la baza accidente care au avut loc. Experienta arata ca autobuzele si autocarele sunt cele mai sigure mijloace de transport pentru pasageri. Conform datelor Oficiului Federal German pentru Statistici, probabilitatea de a fi omorat intr-un accident este de 3,6 ori mai mare intr-un tren, de 17 ori mai mare în avion si de 31,7 ori mai mare intr-un autoturism. Astfel, elementele de siguranta fac astazi ca autobuzul sa fie un mijloc de transport mai sigur decat trenul sau avionul.
Siguranta pasiva
Standardele europene privind siguranta pasiva in autocare si autobuze au jucat un rol important pentru atingerea gradului de securitate de care se bucura astazi aceste mijloace de transport. Astfel, caroseria autovehiculului trebuie sa garanteze o anumita siguranta, conform acestor standarde, in plus, toate scaunele pasagerilor in autocarele turistice trebuie sa fie echipate cu centuri de siguranta cu doua puncte de prindere, sa fie bine ancorate si sa aiba un anumit design.
Cu 70 de ani in urma, inginerii de la Daimler-Benz puneau bazele pentru protejarea pasagerilor, din autocare si autobuze,prin crearea unei caroserii în totalitate din otel. De atunci, fiecare generatie de autovehicul a adus imbunatatiri in ceea ce priveste siguranta pasiva, dispunand de caroserii tot mai rezistente. Un mare ajutor l-a adus folosirea programelor pe computer pentru optimizarea design-ului caroseriilor si implementarea noilor standarde europene de securitate care impun ca spatiul dedicat pasagerilor sã nu se deformeze in cazul unui impact s-au a unei rasturnari. Inca din 1993, DaimlerChrysler a fost certificat pentru implementarea acestor standarde pentru autocarele Mercedes-Benz si Setra, devenind primul grup european care a realizat acest lucru.
Caroseria reprezinta punctul de plecare pentru siguranta pasiva a autobuzelor si autocarelor. Departamentul de cercetari al Daimler-Chrysler realizeaza sistematic programe de simulari si crash-teste, inclusiv rasturnari, cu autobuze si autocare. Astazi, o mare parte din munca acestora se bazeaza pe folosirea programelor informatice pentru simulari. Astfel, comportamentul unui autovehicul poate fi testat la o rasturnare in timp ce acesta se afla inca in faza de conceptie. Un supercomputer permite realizarea unor calcule precise privind deformarile survenite în cazul unui impact sau al unei rasturnari. Pentru a creste siguranta, partea din fata a autocarelor turistice Top-Class 400 a fost redesenata, iar axa frontala a devenit mai lata, devenind un element de protectie pasiva in cazul unui impact.
siguranta autocarelor
Siguranta activa

Cele mai mari eforturi si realizari au avut insa loc in domeniul sigurantei active,incercandu-se in primul rand reducerea riscului de a avea un accident. Un prim pas important l-a constituit introducerea sistemului ABS, la al carui proiect inginerii Daimler-Benz au inceput sa lucreze inca din anii ’60. In 1970, a fost lansat primul sistem ABS pentru masini, camioane,autobuze si autocare. In 1984, Setra devenea primul constructor de autocare si autobuze din lume care isi echipa vehiculele cu ABS in dotarea standard. In 1964, Setra S 14 era primul autocar din Germania echipat cu un retarder Voith, iar cinci ani mai tarziu autocarele puteau fi dotate cu sistemul de reglare al tractiunii, ASR. A urmat introducerea suspensiei independente si adoptarea franelor pe disc pentru toate rotile.
Toate aceste inovatii echipeaza astazi in dotarea standard autovehiculele Setra si Mercedes-Benz. In zilele noastre, cele mai recente inovatii in domeniul sigurantei sunt dominate de sistemele electronice. Printre acestea se numara sistemul electronic de control al franarii (EBS), asistenta la franare (BA), programul electronic pentru stabilitate (ESP), pilot automat (autonomous intelligent cruise control – ART) si directia asistata (Lane Assist), care cresc siguranta activa si confortul curselor.


Cheia pentru aceste functionarea acestor sisteme o constituie integrarea tuturor unitatilor de control intr-un singur sistem – CAN-bus.
Ajutoare pentru soferi
Inginerii DaimlerChrysler s-au gandit ca alaturi de imbunatatirea sistemului de franare este nevoie de sisteme care sa asigure stabilitatea laterala a vehiculului in timpul condusului, mai ales avand in vedere faptul ca 90% dintre accidente sunt produse din cauza erorilor umane. Primul sistem realizat a fost cel pentru controlul tractiunii – ASR. Acesta a fost lansat in 1986, iar astazi este un echipament standard pentru autocare si autobuze. Un alt pas important pentru cresterea sigurantei l-a constituit aparitia EBS, sistemul de control al franarii. Este vorba despre un sistem de franare pneumatic,controlat de o unitate electronica care analizeaza toate datele legate de sistemul de frânare si asigurã performante optime pentru acesta. Unitatea de control inregistreaza pozitia pedalei de franare si calculeaza presiunea de franare, asigurandu-se ca aceasta presiune este aplicata pe fiecare axa. Sistemul poate face chiar mai mult decat atat. Folosind datele privind viteza rotilor, calculeaza distributia de greutate pe axe si asigura o distributie optima a fortei de franare. Totodata, EBS monitorizeaza permanent functia de franare, de asemenea permite integrarea cu usurinta a altor functii precum retarder-ul. In plus, EBS ajuta la scaderea costurilor de mentenanta, fiind echipat cu senzori care monitorizeaza de exemplu uzura placutelor de frana. Folosirea EBS a dus la scaderea timpului de raspuns a sistemului de franare fata de apasarea pedalei si totodata la cresterea presiunii in sistemul de franare, lucru care a dus la scaderea distantei in care autocarul se opreste.

Aceste elemente electronice permit monitorizarea permanenta a sistemului de franare, fara nici un efort din partea soferului. Imediat ce autovehiculul este pornit, sistemul de franare realizeaza un auto-test, care se repeta in timpul mersului si de fiecare data cand franele sunt actionate.
Detectarea oricaror defectiuni este afisata pe ceasurile de bord. Daca sistemul electronic cedeaza, EBS este proiectat astfel incât soferul sa aiba la dispozitie un sistem de franare pneumatic conventional.

ESP si BA
DaimlerChrysler este primul producator de autocare care a oferit in acelasi timp pe un autocar doua sisteme electronice de siguranta.
Programul electronic de stabilitate(ESP) se bazeaza pe EBS si are o contributie majora la siguranta condusului si a stabilitatii. ESP este un sistem dinamic care actioneaza (in masura posibilitatilor fizice) pentru a corecta erorile soferului si a contracara orice tendinta de derapaj cand se ruleaza pe suprafete alunecoase (umede, acoperite cu zapada sau pietris). Sistemul intervine in situatii extreme, prin care nici cei mai experimentati soferi nu ar putea trece cu bine. Acest lucru este posibil datorita timpului foarte scurt de reactie (mult peste posibilitatile umane)
Si a controlului exercitat asupra mai multor variabile. In plus, ESP poate exercita o forta calculata de franare pe fiecare dintre cele patru sau sase roti ale autocarului si de asemenea, poate interveni asupra motorului pentru a controla o anumita situatie.
Acest sistem poate detecta automat o situatie de urgenta analizand viteza si forta cu care este apasata pedala de frana.
Cand se ajunge la asemenea situatii intervine BA (asistenta la franare), asigurand automat maximul de presiune in sistemul de franare, intr-o fractiune de secunda, reducand astfel distanta in care autovehiculul se opreste.
ergonomia autocarelor
Ergonomia are un rol important in siguranta
Asociatiile profesionale si constructorii de autocare cer in mod constant cresterea calitatii sistemelor de pregatire a soferilor,cat si cresterea prestigiului social pentru meseria de sofer. Este important ca aceste lucruri sa se imbunatateasca continuu pentru a se asigura faptul ca aceasta meserie nu va duce lipsa de personal, lucru care ar putea duce la scaderea simtului de responsabilitate pentru siguranta pasagerilor si a celorlalti parteneri de trafic. Acesta este unul dintre motivele pentru care autobuzele si autocarele trebuie sa fie concepute astfel incat soferii sa beneficieze de cele mai bune conditii de lucru posibile.
Ergonomia imbunatatita pentru postul de sofer, amplasarea tuturor comenzilor la indemana sunt factori importanti care tin de cresterea sigurantei. Un principiu important este surprins de sintagma „forma urmeaza functia“, fiind reflectat de cresterea posibilitatilor de reglare a scaunului pentru sofer, precum si a coloanei volanului, lucru care reduce oboseala acumulatã de soferi in orele de lucru. Vizibilitatea exterioara este de asemenea un factor important pentru siguranta activa. Parbrizul de mari dimensiuni, oglinzile duble si camera pentru mersul inapoi asigur soferului o vizibilitate de 360grade. In plus, Setra dispune de un sistem pentru usurarea mersului inapoi, care indica, cu ajutorul unor led-uri integrate in oglinda laterala din dreptul soferului, distanta pana la un obstacol. Confortul soferului este completat de sistemul de climatizare care poate fi setat independent fata de compartimentul pasagerilor.
Un instrument optional care trebuie amintit in contextul sigurantei rutiere este „accident data recorder“ care poate fi instalat pe autocarele Setra. Acest „martor“ electronic inregistreaza date importante referitoare la miscarea autovehiculului (acceleratia longitudinala si laterala, rotatiile rotilor, derapaje, curbe), precum si informatii legate de luminile vehiculului, apasarea pedalei de frana etc. Cei care investigheaza accidentele considera acest dispozitiv foarte folositor pentru reconstituirea momentelor premergatoare accidentului. Oamenii raman insa cel mai important element pentru mentinerea sigurantei rutiere. Astfel, DaimlerChrysler organizeaza sesiuni pentru pregatirea soferilor. Acestea contin atat lectii teoretice cat si practice si au ca scop crearea unui stil de condus care sa reduca la maxim riscul producerii unui accident.


Etichete articol: ,

Adauga comentariu (1)

  1. lascu danut says:

      Este impresionant efortul depus de firma in discutie dar pacat ca nu exista si sustinere din partea autoritatilor de a putea beneficia cat mai multe persoane de aceste bijuterii pe roti , mai degraba sustin "industria mortii", pacat!  SUCCES Constructori de frumos si siguranta!




Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Recomandari

Articole recente

Setra S417 UL pentru Schwäbisches

Compania de transport BBS din Schwäbisches a achizitionat in aceasta luna trei noi autobuze Setra S417 UL. Noile vehicule ...

Guleryuz GM220LF

Am analizat intr-un material anterlor modelul de autobuz Guleryuz GD272, autobuz destinat transportului inter-urban (categoria 1, conform noilor ...

Guleryuz Cobra GD272

Dupa ce anterior am prezentat doua modele de succes Guleryuz (Cobra GL9 si Cobra GL9L), vom continua cu ...

48 VDL Citeas pentru Finlanda

VDL Bus & Coach a livrat in aceasta saptamana 48 de modele Citeas companiei de transport finlandeze Veolia. ...

Guleryuz Cobra GL9L

Am analizat intr-un articol precedent modelul de autocar Guleryuz Cobra GL9. In acest articol vom prezenta exclusiv "fratele ...