eAutocare.ro - primul website din Romania dedicat autocarelor, din 2009

RATB – un transport bolnav?


O sa deschidem acest subiect dureros pentru noi bucurestenii cu un dialog purtat la un punct de vanzare stradal al Regiei Autonome de Transport Bucuresti:

client : – Buna ziua, as dori si eu o calatorie.
casiera : – Nu se poate, trebuie sa va cumparati card cu minim 2 calatorii. Cardul va costa in plus 1.6 lei.
client : – Pai si nu puteti sa-mi dati o singura calatorie? Nu de alta dar am exact 1.3 lei in buzunar.
casiera : – Nu se poate, imi pare rau!
client : – Pai si ce sa fac? Vroiam sa cumpar o calatorie, mai multi bani nu am!
casiera : – Nu stiu, va priveste (adica veti calatori fara bilet)…

Si discutii ca cea de mai sus sunt cu sutele in Bucuresti. Haideti sa facem o presupunere : 100 de astfel de persoane pe zi x 1.3 lei/calatoria = 130 lei pierduti de RATB doar intr-o singura zi (am luat in calcul o cifta minima, de bun simt). Intr-o luna se aduna 30 x 130 = 3900 lei. Nu este o suma mare, dar daca se pierde si la acest nivel de “bula” ca altfel nu putem sa-l numim…

Intregim cele afirmate mai sus cu imposibilitatea calatorului de a-si achizitiona un bilet dupa ora de inchidere a “tonetelor ratb”. Soferul nu are aceasta posibilitate. Soferul nu vinde bilete. Prin SMS nu se pot cumpara bilete. De la chioscuri nu se pot cumpara bilete! Atunci de unde cumparam acele “bilete”?? RASPUNS : DE NICAIERI, calatorim fraudulos.

Ce-i de facut?
ratb taxatorSistemul de taxare al RATB a fost si este prost! A fost creat prost (daca va uitati pe taxatoare veti vedea si cele “3 litere magice” ale firmei “producatoare”)! Este un sistem de taxare gresit implementat, bolnav si cu multe hibe. In primul rand trebuie sa mentionam ca intreaga retea merge pe principiul “calatorului fraudulos” urcarea in vehicul facandu-se pe toate usile (si nu doar pe la sofer). In plus este gresita abordarea de a obliga pe cineva din provincie sa-si achizitioneze card. Un card care costa bani. Pentru ce?  Haideti sa vedem cum au rezolvat aceasta problema alte capitale din Europa. Vom analiza trei capitale: Barcelona, Praga, Istanbul.

BARCELONA (capitala Spaniei)
– urcarea calatorilor se face numai pe la usa de la sofer. La urcare esti obligat sa “perforezi” cartela. Taxatoarele sunt similare cu cele existente candva si la Regia Autonoma de Transport Bucuresti … prin anul 2002 (cutiile acelea galbene). Datorita cernelei care se termina (ca deh… nimic nu e la nesfarsit) s-a renuntat la ele. Doar la noi nu au mers pentru ca in Barcelona se pare ca functioneaza ok de atatia ani.
– se poate calatori pe baza de cartela cumparata de la tonete / magazine sau pe baza de sms. Simplu: dai un sms la un numar cu suprataxa si primesti “biletul virtual”. Cartela poate fi procurata si de la sofer. Adica ii platesti calatoria si ai urcat.
Avantaj : numarul celor ce calatoresc fraudulos este < 5%.

PRAGA (capitala Cehiei)
– sistemul este similar celui din Spania. Putem spune ca a fost copiat in totalitate. Nici la ei cerneala nu a fost o problema…

ISTANBUL (capitala Turciei)
– aici este poate cel mai tare sistem de taxare vazut. Si trebuie invatat de la turci cum au reusit in 5 ani sa reduca numarul calatorilor fraudulosi de la peste 50% la … zero.
Cum functioneaza sistemul de taxare? Exista un AKBIL, adica un plastic de cativa cm dotat la unul din capete cu o parte metalica. Acea parte are rolul de a inmagazina informatiile (numar de calatorii, suma creditata etc.)

Poate va intrebati de unde se poate cumpara acest AKBIL. Simplu : de peste tot – de la majoritatea tonetelor, chioscurilor de ziare, puncte turistice (in Bucuresti, intr-o capitala a unei tari din lumea a 3-a aceste centre turistice nu exista… nu s-au inventat inca). Akbil-ul costa dar il poti rascumpara primind in totalitate suma platita pe el. Cu un astfel de plastic poate calatori intreaga familie. La RATB cardul acela de 1.6 lei este de unica folosinta. Akbil-ul este reincarcabil.

Cum se poate plati practic o calatorie in Istanbul? O sa scriu cu majuscule poate citeste si ceva de la Regia Autonoma de Transport Bucuresti…
1. DE LA MAJORITATEA TONETELOR, TONETUTELOR, CHIOSCURILOR, MAGAZINELOR se poate achizitiona acest akbil. Ulterior poate fi incarcat cu suma dorita de la TONOMATE (similare celor de reincarcari credit pentru telefoane mobile).
2. DE LA SOFER – soferul are un akbil, calatorul plateste soferului contravaloarea calatoriri iar acesta “taxeaza”.
3. PRIN SMS (desi Turcia este o tara inferioara Romaniei la capitolul IT, telefonie, internet)
4. DE LA TONOMATE

EI STIU SA IA BANII CALATORULUI. RATB NU STIE INCA!

Cum spuneam mai sus, in Istanbul urcarea se face pe la usa soferului. Statiile de tramvai sunt amenajate ca o “curte din pvc” intrarea in aceasta curte facandu-se dupa modelul metroului din Bucuresti.

Dupa cum am prezentat mai sus unii stiu sa incaseze banii oferind un transport civilizat. Aglomeratie este peste tot nu doar la noi, doar ca toata lumea plateste. Fiind bani la RATB-ul lor exista parc auto mare deci intervale mici de timp intre mijloacele de transport. Regia Autonoma de Transport Bucuresti mai are de invatat multe… Personal nu cred ca se va schimba ceva.

Ca o concluzie sistemul RATB este bolnav pentru ca: – urcarea calatorilor in mijloacele de transport se face pe la toate usile, deci nu pot fi verificati. Nu vreau sa fac presupuneri dar cred ca 30-40% dintre calatori merg fara bilet sau abonament.

– sistemele de taxare nu functioneaza tot timpul. Se blocheaza. In cazul meu cardul activ s-a magnetizat.

– nu exista decat posibilitatea de a cumpara cartele de la tonete. Si plata cu cardul? EXISTA DAR NU MERGE… ca orice lucru tipic romanesc. Ca fapt divers am incercat acum cateva minute site-ul ratb.ro. Am intrat in categoria Titluri de calatorie -> Sistem automat de taxare si iata ce mi-a aparut:

ratb site

Mai vreti alte motive? Nu mai este cazul sa enumeram controlorii… In Istanbul NU EXISTA CONTROLORI! Pentru ca urcarea se face pe la sofer. Ah, exista paznici la patrunderea pe peronul statiilor de tramvai (o idee excelenta, ei opresc pe cei bauti sau scandalagii). LA NOI CINE II OPRESTE PE AUROLACII CE DORM IN TRAMVAIE? NIMENI!

Sistemul RATB este unul bolnav. Pentru ca a fost gandit de oameni ce merg zilnic cu limuzine nu cu tramvaie sau autobuze… Va redau mai jos doua picanterii personale. Si punem punct aici articolului.

2010 – Aeroportul Otopeni (inainte de demiterea directorului general de pe atunci). Dialogul de mai jos este 100% real
Baietii “tuciurii” de la terminalul sosiri te intreaba “amical”:
– Baiatu’ mancati-as nu vrei sa te luam cu taxiu’? Ca te costa mai ieftin ca autobuzul…
Eu:
– nu, multumesc… si caut un chiosc de bilete. Chioscul (singurul) este undeva dosit… Am dat de el intreband 2 persoane. Doamna de acolo lectura o carte semn ca nu mai trecuse nimeni de ceva zeci de minute… Cumpar bilet (ah, soferul nu vinde bilete si esti nevoit sa te intorci iarasi sute de metri la acea toneta).
Ies afara si din nou ma abordeaza un nene si mai gras si mai negru decat primul:
– Hai baiatu’ nu vrei un taxi?
– Nu, multumesc am bilet, astept autobuzul…
– Pai hai ca te duc la doamna si-ti da banii inapoi pe bilet, mai pui si tu ceva si te duc eu (nr. eram 4 persoane deci se justifica logica tuciuriului).

Deci nenea asta brunetul ma ducea la tanti de la toneta si-mi dadea banii inapoi pe bilet. E POSIBIL ASA CEVA???

2011 – Zona Baicului – toneta RATB de la capatul liniei 69.
Eu – Buna ziua! Am o problema cu cardul, cred ca s-a magnetizat, ma puteti ajuta?
Casiera – Nu! Mergeti pe jos 2 statii si la Brates gasiti toneta care va poate citi acel card.

Oare cat de greu este sa finalizezi un sistem informatic daca tot l-ai inceput…

SI LUCRURILE VOR MAI MERGE ASA MULTA VREME… TRAIASCA CELE 3 LITERE DE PE TAXATOARE…

Poate ma veti contrazice cu cardul ACTIV. Uite ca la mine s-a magnetizat. Iar cu cardul BCR… cine scoate cardul de salariu in aglomeratia de pe Stefan cel Mare… Adica il scoti dar fi sigur ca cineva o sa vegheze unde l-ai pus in geanta…

DE CE SA COMPLICAM LUCRURILE?

UPDATE1
CARDUL MULTIPLU – este destinat călătorilor ocazionali. Este nenominal, transmisibil şi nu este reîncărcabil. Se poate utiliza numai în reţeaua RATB.
PRET : 2 calatorii x 1.3 lei + 1.6 lei cost suport carton = 4.2 lei.

surse foto : newsin.ro, ziarelive.ro si surf2istanbul.com


Etichete articol: ,

Adauga comentariu (3)

  1. Daniela says:

    Cred ca sistemul RATB este cel mai prost din Europa… Am calatorit in 14 tari din zona Euro si pot spune ca "nicaieri nu-i ca acasa". Regia Autonoma de Transport Bucuresti este paralela cu aceasta activitate de taxare

  2. George says:

    Am renuntat sa mai calatoresc cu RATB-ul, sunt sub orice critica, iar SAT e o aberatie totala…

  3. Lorelei says:

    FYI, in Praga nu se pot plati calatoriile la sofer.
    Exista intr-adevar aparate cu cerneala.




Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Recomandari

Articole recente

Setra S417 UL pentru Schwäbisches

Compania de transport BBS din Schwäbisches a achizitionat in aceasta luna trei noi autobuze Setra S417 UL. Noile vehicule ...

Guleryuz GM220LF

Am analizat intr-un material anterlor modelul de autobuz Guleryuz GD272, autobuz destinat transportului inter-urban (categoria 1, conform noilor ...

Guleryuz Cobra GD272

Dupa ce anterior am prezentat doua modele de succes Guleryuz (Cobra GL9 si Cobra GL9L), vom continua cu ...

48 VDL Citeas pentru Finlanda

VDL Bus & Coach a livrat in aceasta saptamana 48 de modele Citeas companiei de transport finlandeze Veolia. ...

Guleryuz Cobra GL9L

Am analizat intr-un articol precedent modelul de autocar Guleryuz Cobra GL9. In acest articol vom prezenta exclusiv "fratele ...