eAutocare.ro - primul website din Romania dedicat autocarelor, din 2009

Istoria autocarelor Setra (1)


50 de ani in constructia de autocare – Numele Setra este cunoscut de transportatorii din intreaga lume, iar acest lucru se datoreaza in principal consecventei aratate de-a lungul timpului de producatorul german in ceea ce priveste calitatea autovehiculelor realizate. Experienta Setra, cu o vechime de peste 50 de ani, urmareste pas cu pas istoria transportului rutier de persoane. Practic, este suficient sa analizam evolutia autocarelor Setra pentru a intelege cum s-a desfasurat transportul de persoane in ultima jumatate de secol.
istorie autocare setraMai mult decat atat, traditia familiei Kässbohrer în constructia de autocare incepe cu aproape un secol in urma.
In ciuda schimbarilor mari survenite in ceea ce priveste dimensiunile autocarelor si dotarile tehnice, Setra si-a conservat
cu succes de-a lungul anilor imaginea de marca. Autovehiculele realizate la Ulm sunt usor de recunoscut, indiferent de anul de fabricatie. Ultima jumatate de secol a insemnat realizarea a cinci serii, cuprinzand numeroase modele de autocare.

Numele de Setra a aparut în 1951, odata cu modelul Setra S 8.
Intre anii 1953 – 1967 a fost produsa seria 10. Seria 100 a fost lansata in 1967 si a ramas in productie pana in 1976, cand a aparut seria 200. Ultimele modele ale seriei 200 au fost produse in 1991, multe dintre autovehicule fiind în continuare folosite (si în Romania mai pot fi intalnite aceste autocare). Seria 300 s-a aflat in productie timp de 10 ani, intre 1991 – 2001. Seria 400 este pe piata din 2001.
De la barci… la autocare – Primele consemnari despre familia Kässbohrer apar in documente datand din anul 1382. Membrii acestei familii au fost permanent activi in viata economica si politica a orasului Ulm: constructori de barci, bijutieri si uneori consilieri in slujba orasului. Pentru mai multe secole, au fost membri ai breslei pescarilor si constructorilor de barci.
In ultima parte a secolului al 19-lea, Georg Kässbohrer a inteles ca scaderea drastica a tarifelor va duce la disparitia transportului pe Dunare si de aceea si-a trimis unul dintre fii (Karl) sa invete o noua meserie: constructia de trasuri.
Astfel, una dintre cele mai de succes traditii in construirea vehiculelor comerciale avea sa inceapa in Ulm. Karl Kässbohrer a realizat trecerea de la trasura la autovehicul realizand caroserii specializate.
Un moment important l-a constituit inaugurarea primei linii de autobuz din Ulm, in februarie 1911. Autobuzul realizat de Kässbohrer avea un sasiu de camion marca Saurer si un motor cu racire pe apa, patru cilindri si aprindere cu scanteie, ce dezvolta o putere maxima de 30 CP. Structura era realizata din lemn si oferea 18 scaune si 10 locuri in picioare. Costa aproximativ 18.000 marci, iar soferul avea acum privilegiul de a sta in interior. Acesta a fost primul vehicul motorizat realizat in Germania care dispunea de o cabina inchisa pentru sofer.
setra historyInovatia a stat la baza dezvoltarii – La inceputul secolului 20, compania Setra s-a dezvoltat rapid ocupandu-se de realizarea caroseriilor pentru firme ca Opel, Mercedes,Brennabor, NAG, Stoewer si Lancia Lambda (masina sport care putea atinge 130 km/h), realizarea de autobuze si autocare, remorci, caroserii pentru camioane.
La mijlocul anilor ’20, productia Setra s-a concentrat pe realizarea de autocare de mici dimensiuni, foarte manevrabile, profitandu-se de faptul ca producatorii de automobile incepusera construirea de masini mai mari, cu motoare puternice. Sasiurile erau alungite, astfel incat o masina pentru sase persoane era transformata intr-un autocar pentru 10 – 15 pasageri.
Aparitia primelor autostrazi in 1935 a dus la noi specificatii tehnice. Kässbohrer a folosit sasiuri Daimler-Benz si MAN, caroserii aerodinamice, cauciucuri pentru viteze mari, realizand astfel autocare cu o viteza medie de 100 km/h si viteza maxima de 130 km/h.
In perioada interbelica a fost realizat si cel mai lung autocar Kässbohrer din toate timpurile, având 18,7 m lungime, patru axe si o capacitate de 170 de pasageri.

Primul Setra – Povestea de succes a caroseriei autoportante Setra a inceput in 1951. Prin noua solutie se obtineau autovehicule mai usoare cu o rezistenta imbunatatita. Numele de Setra a aparut ca o abreviere de la „selbsttragend“ („autoportant“ in limba germana). Anii ’50 au adus noi oportunitati. Economia recent aparutei Republici Federale Germania era in plina revigorare, iar autovehiculele Kässbohrer ofereau calitati tehnice excelente, nemaiintalnite pana atunci la autocare.
Cu motorul plasat în spate, un nou sistem de incalzire si ventilatie, compartiment incapator pentru bagaje, acces facil la motor si un interior de inalta clasa, Setra a aratat ce se poate astepta de la un autocar. Prima serie Setra a ramas in productie pana in 1967 si a adus, pe langa imbunatatirea continua a autovehiculelor si cateva inovatii tehnice surprinzatoare. Un exemplu in acest sens este modelul Setra S 6, primul autocar in Europa cu suspensii independente care contineau elemente de cauciuc.
setra busDesign modular – Primul autobuz articulat din Europa a fost realizat de Kässbohrer în 1952. In 1959 a aparut primul autobuz articulat cu caroserie autoportanta, Setra SG 165. Setra SP a fost prezentat în 1954. Era realizat dintr-un aliaj usor, iar masa proprie era mai mica decat masa utila.
1955 aduce prima mare comanda venita din strainatate. Au fost exportate in SUA 200 de autocare.
Primul design modular a fost realizat in 1959 si cuprindea modelele S 9/10/11 si autocarul turistic S 12. Un pionier al standardizarii designului autobuzelor in Germania, Setra S 125, a fost produs in 1963. In 1964 a fost instalat  pentru prima data un retarder (Voith). In acelasi an, a fost produs vehiculul cu numarul 5.000. De asemenea, in cadrul seriei 10 trebuie amintit si modelul Setra Panorama, primul autocar cu toaleta sub nivelul podelei.
Inovatiile tehnice, calitatea executiei si filozofia Kässbohrer de a oferi clientilor exact ceea ce au nevoie au dus la cresterea prestigiului Setra.


Etichete articol: ,

Adauga comentariu (1)

  1. ciuciudau says:

    unde gasesc codul de vopsea la autocarele Setra.Multumesc




Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Recomandari

Articole recente

Setra S417 UL pentru Schwäbisches

Compania de transport BBS din Schwäbisches a achizitionat in aceasta luna trei noi autobuze Setra S417 UL. Noile vehicule ...

Guleryuz GM220LF

Am analizat intr-un material anterlor modelul de autobuz Guleryuz GD272, autobuz destinat transportului inter-urban (categoria 1, conform noilor ...

Guleryuz Cobra GD272

Dupa ce anterior am prezentat doua modele de succes Guleryuz (Cobra GL9 si Cobra GL9L), vom continua cu ...

48 VDL Citeas pentru Finlanda

VDL Bus & Coach a livrat in aceasta saptamana 48 de modele Citeas companiei de transport finlandeze Veolia. ...

Guleryuz Cobra GL9L

Am analizat intr-un articol precedent modelul de autocar Guleryuz Cobra GL9. In acest articol vom prezenta exclusiv "fratele ...