eAutocare.ro - primul website din Romania dedicat autocarelor, din 2009

Istoria Autocarelor Setra (2)


Anii 1967 – 1976 au reprezentat perioada in care Setra a atins maturitatea, devenind unul dintre producatorii de succes pe piata de profil. Evenimentele nu au lipsit. Seria 100 a aparut in 1967, cuprinzand modelele S 100/110/120/130 si S 150. In 1969 a fost livrat autocarul cu numarul 10.000 si primele semne cu privire la lansarea urmatoarei generatii aveau sa apara in scurta vreme, in 1972, odata cu lansarea S 200, expus in premiera la expozitia de la Geneva.
Pe parcursul productiei Seriei 100, Setra a adoptat noi standarde privind calitatea, confortul si siguranta. Printre acestea se numara echiparea autovehiculelor, in versiunile standard, cu frane pe discuri in fata, tot mai multe autocare au fost dotate cu toaleta, iar era motoarelor Henschel, folosite pana atunci de Setra, a ajuns la final, fiind inlocuite cu motoarele Daimler-Benz OM 400.

In 1966, majoritatea producatorilor de vehicule comerciale din Germania au avut de suferit din cauza reducerii cererii, lucru care a dus la o scadere semnificativa a productiei.
Pe de alta parte, Kässbohrer a reusit sa compenseze pierderile din sectorul remorcilor, acceptand tot mai multe comenzi, venite în special din strainatate, pentru autocare si autobuze. Interesant este faptul ca la nivelul anului 1959, erau 15 constructori de autobuze in Germania. In 1965, acest numar s-a redus la sapte. Productia totala de autobuze in Germania, in 1965, era impartita astfel:
1) Daimler-Benz – 3.560 unitati;
2) Magirus-Deutz – 1.267 unitati;
3) Büssing – 1.073 unitati;
4) Kässbohrer – 776 unitati;
5) MAN – 497 unitati;
6) Neoplan – 101 unitati;
7) Hanomag-Tempo – 23 unitati.

autobuze germania setra

Proportiile s-au schimbat complet in anii care au urmat, si Setra a urcat pe locul doi in randul producatorilor germani de autocare si autobuze. Practic, din urmatorii ani, productia de Setre de la fabrica din Ulm nu a mai scazut sub 2.300 unitati. Seria 100 a fost prezentata publicului in 1967 in cadrul unei expozitii la Frankfurt, sub forma modelelor S 100, S 110, S120, S 130 si S 150.
Aparitia noii serii a fost considerata un punct de cotitura in design-ul autobuzelor urbane. Era pentru prima data in Germania cand un autobuz era conceput special pentru conditiile de trafic din orase, cu trepte joase la intrare, podea plata, usi largi, inaltime interioara mare si o capacitate de transport de 125 pasageri. Sarcina utila era mai mare cu o tona fata de masa proprie. In primul an de la lansare, s-au vandut nu mai putin de 315 Setre Seria 100, alaturi de 488 unitati apartinand Seriei 10, modelul precedent, aflat in ultimul an de productie.

Pentru Seria 100 au fost planificate sapte versiuni de autocare, de la S 80, cu opt randuri de scaune, la S 150, cu 15 randuri de scaune. Pe langa schimbarile de design, noua serie a inclus numeroase inovatii tehnice. Toate vehiculele de la S 100, pana la S 150 au fost echipate cu suspensii independente pe fata, lucru care a avut un impact pozitiv asupra directiei si a confortului.
Franele au devenit mai eficiente, iar piesele componente ale acestui sistem au capatat o viata mai lunga. Pentru acea perioada Setra dispunea de un sistem exemplar de franare, o combinatie pneumatic – hidraulic, cu dublu circuit. Notabile sunt si introducerea franelor pe disc a retarderului si a sistemului de servodirectie.
O mare realizare, cu un impact semnificativ asupra confortului curselor cu autocarul si autobuzul, a reprezentat-o noul sistem interior de ventilatie. Comportamentul excelent al vehiculului pe drum s-a datorat si introducerii suspensiilor pneumatice. Pentru ca forma scaunelor sa nu depinda de amplasarea rotilor, acestea au fost montate, în cazul autocarelor destinate curselor pe distante lungi (cu litera „H“ la sfarsitul numelui) pe o platforma de 15 cm inaltime. Latimea standard a autocarelor era de 2.500 mm, dar au existat si modele mai inguste – 2.300 mm, destinate drumurilor de munte (S 100, S 110 si S 120). Aceste modele au primit sufixul „A“.
Modele de succes Setra S 80 a intrat in productie in martie 1968. Avea 2.300 mm latime, o lungime totala de 7.690 mm si o inaltime de 2.940 mm. Fiind foarte manevrabil, era potrivit pentru orice tip de calatorie. Suspensiile, directia si confortul scaunelor erau identice cu cele de pe autocarele cu dimensiuni mari. In august 1975 a fost lansata o noua versiune a acestui model, S 80 B, mai lata (2.500mm), cu scaune mai confortabile si putea transporta 33 de pasageri. Nu mai putin de 1.246 de autocare S 80 si S 80 B au fost vandute, fiind utilizate de catre operatori de transport din intreaga Europa. Nu de acelasi succes s-a bucurat modelul S 100, care avea o lungime cu doar cativa centimetri in plus si starnea un interes redus, avand in vedere ca S 80 avea opt randuri de scaune, iar S 110, venea cu 11 randuri de scaune. Astfel, doar 142 de autocare S 100 au fost realizate pana in februarie 1969, cand a fost intrerupta productia acestui model.

autobuze germania setra bus
Cel mai bine vandut model al seriei a fost de departe S 150 cu 12.339 unitati. Avand 12 m lungime, acest autocar a reprezentat pentru multi operatori de transport cea mai importantã piesa a flotei. Desi vandute intr-un numar mai mic – un total de 2.479 unitati, si celelalte modele au fost foarte populare in randul transportatorilor din Germania si din alte tari. Este vorba despre S 110 (9.500 mm),S 120 (10.450 mm), S 130 (11.270 mm) si S 140 (12.420 mm). Setra S 130 a fost scos din productie inaintea incheierii celor zece ani de productie ai Seriei 100. Pentru a raspunde cererii din tari precum Belgia si Olanda, unde nu erau admise autocarele de 12 m, modelul S 130 a fost lungit cu 150 mm si i s-a adãugat un rand suplimentar de scaune.
Noul model a primit denumirea de S 140 si a intrat in productie in mai 1971. Cresterea popularitatii pentru S 140 a dus la scoaterea din productie, in 1972, a modelului S 130. Seria 100 a insemnat un mare castig de imagine pentru Setra. Operatorii de transport au apreciat autocarele constructorului german pentru capacitatea mare de transport, confortul ridicat pentru pasageri si sofer, design-ul modern si nu in ultimul rand, faptul cã isi mentineau un pret ridicat pe piata second-hand. (continuare – intr-un articol viitor).


Etichete articol: ,

Adauga comentariu (0)




Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Recomandari

Articole recente

Setra S417 UL pentru Schwäbisches

Compania de transport BBS din Schwäbisches a achizitionat in aceasta luna trei noi autobuze Setra S417 UL. Noile vehicule ...

Guleryuz GM220LF

Am analizat intr-un material anterlor modelul de autobuz Guleryuz GD272, autobuz destinat transportului inter-urban (categoria 1, conform noilor ...

Guleryuz Cobra GD272

Dupa ce anterior am prezentat doua modele de succes Guleryuz (Cobra GL9 si Cobra GL9L), vom continua cu ...

48 VDL Citeas pentru Finlanda

VDL Bus & Coach a livrat in aceasta saptamana 48 de modele Citeas companiei de transport finlandeze Veolia. ...

Guleryuz Cobra GL9L

Am analizat intr-un articol precedent modelul de autocar Guleryuz Cobra GL9. In acest articol vom prezenta exclusiv "fratele ...